Navštivte Donegal v Irsku a užijte si spoustu legrace

Navštivte Donegal v Irsku a užijte si spoustu legrace. Donegal, vyslovovaný Donegawl, je odlehlé hrabství v Irsku na trase Wild Atlantic Way. Jedná se o oblast výjimečných přírodních krás. Nejsevernější hrabství Irské republiky je stejně rozmanité jako zbytek země. Přiznejme si, že Donegal byl v roce 2017 vyhlášen britským časopisem National Geographic Traveller jako „nejpohodovější místo“ k návštěvě. Loving Ireland, se svých čtenářů zeptal, které z 32 hrabství v Irsku je nejhezčí, a ano, 25 % hlasovalo pro Donegal. Vřelost a pohostinnost obyvatel Donegalu vás uchvátí.

Od rozbouřených vln Atlantského oceánu až po dramatické útesy na Sliabh Liag. Od zvlněných zelených pastvin až po chalupy s doškovými střechami. Od pohoří Derryveagh po jižní pohoří Bluestack, od drsných pevností a hradů, a ano, zažijete Donegal. Ale je toho víc – od prvotřídních surfařských pláží v Rossnowlagh a Bundoranu až po jídlo a lidi, a proto vám doporučujeme, abyste se do irského Donegalu vypravili. Donegal je jednou z nejzajímavějších destinací na světě a jednou z nejvzdálenějších na Divoké atlantické cestě.

Craic (vyslovuje se crack, jo, já vím) je v podstatě o zábavě a Irové a obyvatelé Donegalu se opravdu umí bavit. Jedna rozkošná paní z donegalského Inishowenu nám vyprávěla, že když pracovala v australském Bondi a měla večer v hospodě, zeptala se, „kde by mohla „dostat nějaký craic“, ale překlad se trochu zvrtl.

Když navštívíte Donegal, je craic v dramatické krajině, craic v jídle, craic v pastýřské krajině a craic v hospodách, lidech a hudbě, které neodmyslitelně patří k irskému způsobu života.

Kde leží Donegal?“

Mapa je vždy dobrý nápad. Donegal je ta světlejší zelená v severozápadním rohu. Růžová je Severní Irsko a zbytek je Irská republika.

Jak vidíte, Donegal, sdílí s ostatními hrabstvími Irské republiky hranici dlouhou necelých 15 kilometrů. Většinu hranice sdílí se Severním Irskem, což vyvolává otázku, proč toto hrabství nebylo zahrnuto do Severního Irska. To je ošemetné a souvisí to s různými konflikty a jednáními. Nakonec hrabství Donegal, které je převážně katolické, chtělo zůstat v Irské republice a také zůstalo.

Jako nejsevernější z hrabství Donegal bije na svůj vlastní bodhrán neboli irský buben. Musí – ale díky své poloze na Wild Atlantic Way má pólovou pozici.

Do Donegalu

Je vzdálen pouhých 90 minut jízdy autem od Belfastu a necelé 3 hodiny jízdy autem od Dublinu. Další informace naleznete zde. Letiště Derry se nachází jen kousek od památky světového dědictví UNESCO Giant’s Causeway a hranic Donegalu, oblasti proslulé výjimečnými přírodními krásami a výchozího bodu slavné turistické trasy Wild Atlantic Way. Letiště Donegal se nachází na adrese Carrickfinn, Kincasslagh, Co. Donegal.

Co je to Wild Atlantic Way?

Wild Atlantic Way je turistická trasa, která vede po celé délce západního Irska. Je dlouhá 1600 mil (2600 km) a je jednou z nejdelších vymezených pobřežních tras na světě, která vede přes 9 irských hrabství. Prošli jsme všechny oblasti Wild Atlantic Way, protože jsme po Irsku cestovali tři týdny předtím, než jsme se vydali na cestu do Donegalu. Doporučujeme vám absolvovat The Wild Atlantic Way a zveřejníme odkazy na další místa, která jsme navštívili.

Náš čtyřdenní itinerář na naší cestě Go Visit Donegal.

Byli jsme hosty Fáilte Ireland (vyslovuje se fultcha) National Tourism Board, Go Visit Donegal a TBEXIreland a poznali jsme toto kouzelné hrabství. Spolu s dalšími šesti cestovními influencery jsme tam zažili mnoho z toho, co Donegal nabízí, a podělili se s vámi o naše zážitky. Na naší cestě s námi byla pěší encyklopedie, náš průvodce Conor Ellard, náš neohrožený a rozkošný řidič autobusu a pečovatel DanJo (Daniel Joseph) a naše zástupkyně Failte Ireland, půvabná Antoinette Reilly.

Po pravdě řečeno, do čtyřdenního poznávání hrabství Donegal jsme toho nacpali tolik, že bych tuto dobu zdvojnásobil, abychom se dostali přímo do kultury tohoto hrabství, nebo ji dokonce ztrojnásobil, po pravdě řečeno – hrabství Donegal toho má tolik co nabídnout, a tolik zábavy

Z Killarney v hrabství Kerry do hrabství Clare

Vydali jsme se do oblasti známé jako „Burren“ v hrabství Clare, které je známé jako irské hrabství hudby a odkud pochází moji předkové. Stačí říci, že jejich hudebnost mi unikla. Právě tady jsme zažili Burren Food Trail v Roadside Tavern a Burren Brewery v roztomilé a malebné vesničce Lisdoonvarna.

Shodou okolností se do Lisdoonvarny každoročně sjíždí přes 60 000 lidí z celého světa na festival sirkařů. Tento kraj byl v dávných dobách známý tím, že zde žijí nejlepší dohazovači, a nyní je tento jedinečný irský festival největším svého druhu na světě. Schůzky přijímá jediný tradiční irský dohazovač Willie Daly. Dotkněte se oběma rukama jeho „knihy štěstí“ a do šesti měsíců se oženíte. To už nechám být. Několik týdnů po tomto festivalu se koná The Outing, LGBT hudební a dohazovačský festival, který je také velmi oblíbený.

Jídlo Lisdoonvarna

Jen 15 minut od útesů Cliffs of Moher můžete a měli byste navštívit Roadside Tavern a Burren Brewery. Jídlo v Burren Smokehouse je senzační a ukáže vám, jak výhodné je žít v tak nedotčené oblasti. Uzený losos za tepla i za studena nemá v jednoduchosti a chuti obdoby. Na místě ho udí majitelé Birgitta & Peter Curtin, kteří nakupují ty nejlepší potraviny, které Irsko nabízí, a to pokud možno z místních zdrojů. Birgitta je Švédka a jídlo, které nám bylo naservírováno, velmi připomínalo Smørrebrød, kterým jsme se nedávno nadchli ve Skandinávii. Vychutnejte si naše příspěvky o Aarhusu a Kodani.

Z hrabství Clare do Balliny v hrabství North Mayo

Naší další zastávkou bylo místo, kde jsme se ubytovali první noc v hotelu Ballina. Zde jsme zažili ochutnávku whisky místní společnosti Connacht Whiskey Company. Ochutnávka více než 50% whiskey byla přinejmenším skličující, ale společnost je na dobré cestě ke zdokonalení svého řemesla. Poznali jsme také některé irské tradice, například slaměné chlapce. Slamění chlapci byli svatebčané. Pokud se jim na svatbě líbilo a cítili se vítáni, pálili své klobouky, a to přinášelo nevěstě a ženichovi štěstí. Pokud ne, házeli své klobouky do příkopu = smůla pro pár.

Poté jsme se vydali na večeři do restaurace Dillons Bar &, v Ballině na skvělé jídlo a další radovánky.

Homage to W.B. Yeatse, hřbitov Drumcliff, hrabství Sligo

Drumcliffe, hrabství Sligo se nachází na pozadí pozoruhodného pohoří Benbulben. Je známé především jako místo posledního odpočinku W. B. Yeatse

Z Balliny do Rossnowlagh, Co. Donegal.

Mnoho lidí si neuvědomuje, že Donegal je domovem skvělých surfařských lokalit a obrovských vln. Surfaři to asi vědí, ale je to obrovské lákadlo pro návštěvníky regionu Donegal a je to zaznamenáno jako jedna z nejlepších evropských pláží oceněných Modrou vlajkou. Zatímco já jsem se zbaběle vyhýbal tomu, abych si oblékl neopren a vydal se na divoký Atlantik (protože jsem si byl jistý, že skončím na nejbližší pevnině, kterou je Boston), našly se jiné odvážnější duše, které se pod vedením surfařské školy Fin McCool vydaly do vod.

Creevy Pier Hotel

Před cestou do hrabství Donegal jsme strávili tři týdny v Irsku, a to odstartovalo mou posedlost polévkou z mořských plodů. Ta pokračovala v hotelu Creevy Pier, který se nachází na nábřeží Wild Atlantic Way v odlehlé zátoce pouhé 3 míle od historického města Ballyshannon v hrabství Donegal a nejstaršího města v Irsku. Chowder byl zatraceně dobrý.

Rossmore Manor B&B

Naše cesta pokračovala do Rossmore Manor B&B, Rossmore, Donegal. Tento rodinný B&B se nachází na okraji Donegalského zálivu s panoramatickým výhledem na hory na severu a západě, mořské pobřeží na jihu a vzrostlé lesy na východě. Nachází se pouhých 6 minut jízdy od historického města Donegal. Měli jsme zde vynikající odpolední čaj, protože hodně jíme, a rádi bychom zde zůstali při příští návštěvě Irska.

Návštěva hradu Donegal

Hrad Donegal byl postaven náčelníky O’Donnellů v 15. století a nachází se u řeky Eske ve městě Donegal. Hrad Donegal byl v 16. století přestavěn sirem Basilem Brookem poté, co jej Hugh O’Donnell raději vypálil, než aby padl do rukou nepřítele.

Procházka městem Donegal

S místním průvodcem jsme si prohlédli město Donegal a dozvěděli se více o starém opatství, Centrum železničního dědictví a molo.

The Reel Inn, Donegal Town

The Reel Inn byl nedávno zvolen „Nejlepší hospodou v Irsku“ v rámci Irish Hospitality Awards a právě zde jsme se bavili mnohem více. Díky tradičním hudebníkům, irské kávě a hospodského ženě zpívající kultovní irskou píseň Danny Boy to byl dojemný zážitek.

Harvey’s Point Hotel

V roce 2017 byl Harvey’s Point Hotel již pátým rokem po sobě na portálu TripAdvisor označen za hotel číslo 1 v Irsku. Jediné, co k tomu mohu říct, je, že mají pravdu. Harvey’s Point Hotel je ultra-luxusní a budu o tom psát v některém z příštích příspěvků. Od chvíle, kdy jsme dorazili do našeho apartmá, přes prosecco před večeří a večeři o sedmi chodech, se o nás v tomto úžasném hotelu starali jako o VIP. Opět jsme se přesvědčili o irské pohostinnosti od personálu až po úchvatné majitele Deirdre McGloneovou a Marca Gyslinga

(Blooper na závěr – je to Harvey POINT, ne Harvey Bay. Omlouvám se, kluci)

Vyslanec Zack Gallagher z Irish Food Guide nám pomohl vysvětlit všechna jídla a také zlepšil naše poznání, že irská kuchyně je na vzestupu a je úžasně inovativní. Jelikož jsme asi týden předtím byli na Dingle Food Festu v Irsku, můžeme se zaručit, že má pravdu. Chtělo se nám druhý den ráno po vydatné snídani a krmení labutí na jezeře opustit hotel Harvey’s Point? Ne, to opravdu ne, ale Donegal měl, ještě víc, o co se s námi podělit.

Návštěva Cyndi Graham Handweaving

Cyndi Graham Handweaving se nachází na malebné adrese St. John’s Point. Její roztomilá jako roztomilá došková chalupa ze 17. století má výhled na Donegalský záliv. Cyndi Graham je energická místní řemeslnice, která převzala tradiční řemeslo tkalcovství donegalského tvídu a vytvořila z něj vlastní, jedinečné vzory a barevné kombinace.

Dramatické útesy Sliabh Liag

S dramatickým 600m srázem do Atlantického oceánu, Sliabh Liag je jedním z největších zážitků z irských mořských útesů. Útesy se nacházejí nedaleko Teelinu v Donegalu a jsou dvakrát vyšší než Moherské útesy. Za jasného dne je z nich vidět hrabství Leitrim, Sligo a Mayo. Nechám na fotografiích, jak velkolepá tato oblast je.

Glencolumbkille Folk Village Museum

Donegal má druhý největší Gaeltacht v zemi, kterou jsme navštívili. Gaeltacht je převážně irsky mluvící oblast, která zahrnuje irský keltský jazyk, který se všechny děti ve všech školách v Irské republice musí učit od nástupu do školy až do jejího ukončení.

Muzeum lidové vesnice je shluk několika malých chalup, zvaných „clachan“, umístěných na svahu s výhledem na písečný oblouk pláže Glen Bay v Gaeltachtu (irsky mluvící oblasti) v jihozápadním Donegalu. Viděli jsme ukázky pletení, výroby rybářských sítí a dokonce i výrobu křížů svaté Brigity.

Všimněte si, že po celém Irsku jsou dopravní značky a další nápisy v angličtině i irštině, zatímco v Brity ovládaném Severním Irsku jsou značky pouze v angličtině. Na okraj dodejme, že v poslední době dochází k určitému posunu směrem k většímu počtu lidí mluvících keltskou irštinou, i když se většinou mluví anglicky … pokud jí rozumíte. Irsko má mnoho dialektů a donegalský dialekt je libozvučný a okouzlující na poslech. Je v něm hodně muzikálnosti.

Pohled na památník Clocha na hÉireann Kameny Irska.

Projekt byl společným dílem kameníků ze všech irských hrabství na památku roku 1916. Každý kameník byl požádán, aby vytesal svůj rodný kraj s použitím přírodního kamene daného regionu.

Průsmyk Glengesh

Průsmyk Glengesh, který spojuje Glencolmcille s Ardarou, je 900 metrů nad mořem a je známý jako Labutí soutěska. Právě zde zažijete izolovaná irská vřesoviště a rašeliniště. Viděli jsme zde doškové chalupy a ovce; báječné ovce s černou tváří.

Vesnice Ardara v Donegalu

Protože rádi jíme a pijeme, zamířili jsme do tradiční irské hospůdky Nancy’s Bar v Ardaře, kde jsme si dopřáli další craic a místního hráče na klavírní harmoniku, prostě proto, že tam byl, a to se v Irsku dělá.

Burtonport směrem k ostrovu Arranmore

Ostrov Arranmore neboli Árainn Mhór se nachází u pobřeží hrabství Donegal na nádherné cestě Wild Atlantic Way. S místním kapitánem Jimem Muldowneyem z ostrova Arranmore jsme se vydali na cestu za poznáním donegalských ostrovů. Minuli jsme ostrov Tory Island, kde žil poslední irský král a kde se nachází Skála přání.

Tady jsme se skutečně dozvěděli více o Wild Atlantic Way, protože jsme takříkajíc provlékli jehlu bouřlivou jízdou mezi dvěma ostrovy. V této oblasti se také nacházejí jedny z nejlepších potápěčských lokalit na světě. Je zde široká škála mořského a ptačího života, který se snažíme pozorovat při plavbě podél dramatických útesů.

Waterfront Hotel, Dungloe, Donegal

Vyčerpaní, jak jsme byli, jsme šli s břichem nahoru do baru v hotelu Waterfront a zjistit, co se místním tak líbí na Donegalu, a to jsme dostali. Na Donegal a jejich část Wild Atlantic Way jsou tolik hrdí. Připojili se k nám někteří z naší skupiny a my jsme se opravdu dostali do šílenství irského Donegalu.

Glenveagh – donegalský národní park a hrad

Hora Errigal je nejvyšší vrchol pohoří Derryveagh a nejvyšší hora hrabství Donegal. Hrad Glenveagh na jezeře Lough (Lake) Veagh. Hrad byl postaven v letech 1867 až 1873. Nachází se v odlehlém horském prostředí, které bylo inspirováno viktoriánskou idylou romantického horského útočiště. Významnou událostí v místní historii bylo vystěhování Derryveaghu, kdy se majitel hradu rozhodl vystěhovat všechny nájemníky, což byl velmi nepopulární krok. Zahrady a hrad stojí za prohlídku, po níž následuje ranní čaj v kavárně v areálu.

Pivovar Kinnegar

Když Guinness zůstává nejoblíbenějším nápojem v Irsku, následován ginem (o něm více v dalším příspěvku), je patrný určitý nárůst řemeslných pivovarů a lidí, kteří je podporují. Jedním z nich je i pivovar Kinnegar, který je pojmenován podle nedaleké pláže Kinnegar severně od města Rathmullan v Donegalu. Mají logo s králíkem a ten nejlepší slogan vůbec … „Follow the hops“ … a lidé jsou.

Návštěva Letterkenny, Donegal

Po ochutnávce piva je potřeba oběd, který jsme si dali v Berry Lane v Letterkenny. Po tomto velmi čerstvém obědě následovala pěší prohlídka katedrální čtvrti na Church Lane, kde jsme si vyslechli informace o historii a dědictví této oblasti. Viděli jsme také vynikající pouliční umění.

Z Letterkenny do tzv. Kamenná pevnost Grianán of Aileach

Kamenná pevnost Grianán of Aileach se nachází na vrcholu kopce v hrabství Inishowen Donegal. Nachází se ve výšce 250 m nad mořem a je z ní neuvěřitelný výhled. Počátky pevnosti Grianán of Aileach sahají až do roku 1700 před naším letopočtem. Je spojována s kmenem Tuatha de Danann, který vtrhl do Irska ještě před Kelty a na vrcholcích strategických kopců vybudoval kamenné pevnosti. Uctívali Dagda (dobrého boha) a také on je spojován s počátky Aileachu. Právě on nařídil postavit kamennou pevnost, která měla sloužit jako pohřební památník jeho mrtvého syna.

Tady jsme předvedli náš dnes již slavný tanec.

Jízdárna Tullagh Bay.

To byla jedna z nejpříjemnějších věcí, které jsme podnikli. Prozkoumávali jsme krásy Tullaghské pláže na koních po Wild Atlantic Way, a to díky úžasné rodině, která provozuje Tullagh Bay Equestrian Centre. Jacku (můj velký irský hřebec) – jsi krásný a velmi velký kůň.

Outdoor Adventures in the coolest place on the planet, Donegal

Náš fotograf pro naši jezdeckou výpravu, nebyl nikdo jiný než vysoce kvalifikovaný Bren Whelan ze společnosti Donegal Climbing, která provozuje mnoho dobrodružných zážitků, jako je lezení na ostrově Malin, chůze po horách a fotografické výlety. Na Wild Atlantic Way se pořádají túry, při nichž se slaní do skrytých zátok, prochází se kolem nádherných mořských komínů a vstupuje se do tajných jeskyní, které jsou obklopeny tuleni, mořskými ptáky a někdy i delfíny.

Mistr světa v přípravě polévky z mořských plodů.

Jak víte, v Irsku jsem si zamilovala chowder z mořských plodů a šéfkuchař Kieran Doherty z Nancy’s Barn Ballyliffin získal titul The World Champion of Seafood Chowder na kuchařské soutěži na Rhode Islandu v USA. Ano, byla vynikající, stejně jako ostatní pokrmy, o které se s námi tento talentovaný kuchař podělil.

Inishowen Gateway Hotel

Mediální výlety Fam, jak vidíte, mohou být vyčerpávající a zároveň vzrušující. Do hotelu Inishowen Gateway jsme dorazili včas, samozřejmě na ukázku přípravy irské kávy a její ochutnávku. Nechyběla ani tradiční hudba, irské tanečnice a nervózní potěšení ze sledování zápasu Irsko vs. Wales v kvalifikaci na mistrovství světa, první kolo. Irsko vyhrálo, přesto se sotva dotklo míče, což nám připadalo tak irské, ale byla to krásná chvíle být v Donegalu v Irsku.

Random – Slavní lidé z Donegalu

Muzikanti Enya a Rory Gallagher pocházejí z Donegalu, stejně jako literáti, dramatik Frank McGuinness a filozof John Toland. Herec Danny O’Carroll, který hraje Bustera Bradyho ve filmu Chlapci paní Brownové, pochází z Donegalu (PS, potkali jsme ho v australském Wollongongu, kde žijeme …go figure). Sarah Jessica Parkerová ze Sexu ve městě tráví dovolenou v Donegalu se svým manželem Matthewem Broderickem, hvězdou filmu Volný den Ferrise Buellera, který strávil velkou část svého dětství v hrabství Donegal.

Takže, navštivte Donegal v Irsku na Wild Atlantic Way a užijte si spoustu legrace. Je to nová horká destinace pro cestovatele, kteří hledají ten správný x-faktor.