Xbox One SCUF Prestige Review: Är den bättre än Xbox Elite?

Det skulle vara rättvist att säga att Xbox One-kontrollen är utmärkt. När det gäller kontroller med förskjutna pinnar är den utan tvekan den bästa i historien. Så hur kan man förbättra det? Premiumhårdvarutillverkaren SCUF har tagit ett försök med just det, och Prestige visar att det kan bli ännu bättre.

Medan Microsofts Elite Controller föll sönder (för den här recensenten, och många andra), är byggkvaliteten hos Prestige tydlig så fort du öppnar lådan. Tumstockarna bär företagets logotyp, men för det mesta är detta en smakfullt likadan enhet som standardkontrollen. På baksidan har Prestige ett utmärkt geometriskt grepp, ett steg upp från den senaste Impact-seriens mer utspridda (men fortfarande utmärkta) texturering.

Den viktigaste egenskapen på alla paddar på proffsnivå är paddlarna på baksidan, och Prestige gör ingen besviken. Alla fyra har tillräckligt med utrymme, samtidigt som var och en har en så tillfredsställande taktil fjädring att jag fann mig själv använda dem när jag inte nödvändigtvis behövde det, bara för att det var roligt att göra det. Du hittar också brytare för att förkorta längden på avtryckarutslagen på både den vänstra och den högra avtryckaren. Alla paddlar kan tas bort om du är orolig för att råka trycka på dem av misstag också.

Vad du inte hittar under paddlarna är ett batterifack – trots Microsofts ovilja att utrusta standardkontrollen (och till och med den första upplagan av Elite) med ett uppladdningsbart internt batteri, är SCUF:s beslut att göra det mycket uppskattat av två anledningar. Det första är att det sparar ytterligare investeringar i ett batteripaket eller en konstant ström av batterier, men det andra är att det håller kontrollerns vikt imponerande låg, vilket är idealiskt för långa spelsessioner.

Vi är väldigt förtjusta i den vita som vi fick för den här recensionen(Bild: SCUF)

Vår recensionsenhet har en underbar matt vit färg, men med minimal ansträngning kan du byta ut kontrollerns frontplatta mot en annan färg eller ett annat mönster. Det känns som en återgång till den märkliga modeflugan med Xbox 360-anpassade frontplattor, men innebär att eventuella ändringar av preferenser inte är permanenta – du behöver inte beställa handkontrollen i en färg för att sedan ändra dig efter en tid med den.

Då Xbox One Elite-kontrollen kunde anpassas via appen på konsolen använder SCUF sin patenterade EMR Mag Key för att ändra knapparna på ett sätt som fortfarande känns märkligt magiskt. Dra upp elektromagneten på baksidan och håll den paddel som du vill ändra på medan du trycker på den knapp som du vill att den ska representera. Släpp EMR-nyckeln och boom – den är omprogrammerad.

Visa mer

Om du vill bli mer teknisk kan du använda den medföljande SCUF-nyckeln för att justera fjädringen på dina avtryckare så att de blir precis som du vill ha dem. Det är bara att sticka in den i hålen bredvid varje utlösare och justera.

Men medan kontrollern levereras med EMR-nyckeln, SCUF-nyckeln och ett par utbytbara tumstockar, ingår ingen bärväska som Elite-kontrollern, vilket är en skam (särskilt med tanke på priset). Du kan inte heller byta ut din d-pad mot en cirkulär pad som du kan göra på Microsofts alternativ.

Nästa videospelsläpp till PlayStation, Xbox, PC och Switch

Med det sagt är SCUF Prestige helt enkelt den bästa padden på konsolen (och i förlängningen även på PC) för tillfället. Dess anpassningsbara frontplattor, löjligt utbytbara triggers och tumstockalternativ bör hjälpa dig att få en konkurrensfördel från alla spel, oavsett genre.

Domen – 5/5

Det goda

• Exceptionell byggkvalitet