My Brilliant Friend recension – sjunk ner i en bit av denna napolitanska läckerhet

My Brilliant Friend (Sky Atlantic) fick aldrig riktigt det genombrott som en serie av dess kvalitet förtjänade. Kanske kommer denna andra serie att ge den en publik som motsvarar hyllningen. Den vackra och graciösa anpassningen av Elena Ferrantes napolitanska romaner går över till bok två, The Story of a New Name, och tar vid på kvällen för Lilas bröllop med den ondskefulle Stefano, precis där den första säsongen slutade.

Den första säsongen lyckades ta element som vanligtvis är tecken på, om inte en dud, så i alla fall en slampa – risken med att anpassa älskade romaner, barnskådespelare, en speakerröst som berättar historien, att försöka få skrivandet att framstå som intressant på skärmen – och fick dem alla att sjunga. Den visar inga tecken på att slappna av när den rör sig in på 1950-talet.

För Lila är äktenskapet en direkt rot ut ur fattigdomen, men hennes man har svikit henne innan de ens har åkt på smekmånad, och deras resa till Amalfikusten är långt ifrån det firande som den borde vara. Den sjunker, snabbt och oundvikligen, ner i chockerande, fruktansvärt våld. När Lila återvänder hem upptäcker hon att hon visserligen har flyttat från sitt gamla fattiga kvarter till ett trevligare, men att det är samma sak som för de flesta fruar i hennes tid och miljö. Hon har helt enkelt större rum och fler prydnadsföremål. Att se Lila fastna i ett hushållsligt ingenmansland, hennes själ utplånad, är hjärtskärande.

Redo att kämpa … Min briljanta vän. Fotografier: HBO

Hennes briljanta väninna Lenù fortsätter under tiden på sin egen, långsammare, väg mot flykt, genom att fullfölja den utbildning som Lila förvägrades. När Lenù börjar tvivla på sin förmåga att fullfölja sin skolgång till slutet, på grund av en förtroendekris och romantiska förvecklingar, känns det som ett dubbelt svek, eftersom hon lär sig för dem båda. Ändå är Lenù sympatisk, hennes val är begripliga. Hon försöker tvinga sig själv att bry sig om Antonio, den lokala pojken som vill gifta sig med henne, som ett sätt att knyta an till sitt gamla grannskap. Men han kan inte lita på henne, eller snarare, hans osäkerhet gör honom orolig, eftersom hon är utbildad och han inte är det. Hon vill älska honom för att han är trygg, till skillnad från den högtravande och distanserade Nino, som bär glasögon, trycker sin egen tidning och talar om arbetstagares rättigheter.

De två flickorna hade drivit isär i slutet av den första säsongen, splittrade av oundviklig förbittring och olika omständigheter, men här är de tillsammans igen, och försöker komma fram till hur var och en av dem ska ta sig fram i sina liv som unga kvinnor.

My Brilliant Friend är utmärkt på den komplicerade karaktären hos kvinnliga vänskapsrelationer och hur de kan vända på konkurrens och beundran, särskilt när spelplanen inte är jämn och aldrig kommer att bli det. Som smarta tonårsflickor i ett samhälle som inte har något behov av dem är oddsen nästan alltid ställda mot dem. De är hungriga efter erfarenhet, men som 16-åring har Lila en våldsam man som stöter bort henne. Det finns en bild på Stefano när han äter räkor och slösar tillbaka vin som understryker hans groteskhet, och den påminde mig om Tony Soprano när han var som mest frossande. I vuxna klänningar som dränker hennes ramar ser hon 20 år äldre ut än hon är när hon vandrar runt i sitt showroom av ett hem. Huvudrollsinnehavarna, Gaia Girace och Margherita Mazzucco, är båda anmärkningsvärda, inte minst för att de verkar vara lika gamla som sina karaktärer och har mycket vikt att bära.

Självförtroendekris … Min briljanta vän. Fotografier: HBO

När Stefano tar med sig Lila hem från deras smekmånad tvingas hon sitta ner med sin familj, med svart och blått ansikte. Hon sitter där som om hon utmanar dem att fråga. Alla ignorerar pinsamt blåmärkena tills en vän till slut kommer in och blir tillräckligt chockad för att nämna det utan att tänka på det. Hon berättar att hon föll på stenarna, och den fruktansvärda lättnaden är påtaglig: de vet att hon ljuger, men på det här sättet behöver de inte konfrontera det. När hon senare berättar för Lenù vad som hände droppar en tår sakta nerför väninnans ansikte. Men empatin verkar återuppliva Lila, och återuppliva en del av det som har tagits bort. I slutet av öppningsavsnittet verkar hon redo att kämpa igen.

De flesta stora tv-serier är underbara nu, tack vare en kombination av tekniska framsteg, den till synes bottenlösa potten med pengar och det faktum att eftersom tv numera betraktas som filmisk, dominerad av Hollywoodstjärnor, måste den verkligen se ut som den ska. Men även med dessa mått mätt är My Brilliant Friend en exceptionellt vacker föreställning.

Den tar sin tid när den behöver det och tar sig igenom de delar där den inte behöver dröja. (Jag är ambivalent endast när det gäller skildringen av en våldtäkt, som är en del av berättelsen, men scenen pågår för länge och verkar onödigt grym i sina detaljer). My Brilliant Friend är uppslukande, gripande tv som kräver att man sjunker ner i den helt och hållet och stänger av alla distraktioner.

{{#ticker}}

{{topLeft}}

{{bottomLeft}}