Pěší turistika v bambusovém lese na východním Maui

Vodopády Na’ili’ili haele (bambusový les) jsou jedním z vrcholů cesty do Hany, ale je důležité si uvědomit, že tato túra není pro každého. Mezi nebezpečí patří překonávání strmých a kluzkých svahů a také přecházení potoků náchylných k bleskovým povodním.

Uvnitř nádherného bambusového lesa na východě Maui. Foto © Maria Luisa Lopez Estivill/123rf.

Na značce 6,5 míle nejprve poznáte, že se blížíte k výchozímu bodu stezky, když projedete obrovskou vlásenkovou zatáčkou, kterou zprava lemuje úzká skalní stěna. Cesta se zde zužuje a parkování může být v nejrušnější denní době obtížné. Pokud vaše auto nepřekáží na silnici, můžete zaparkovat na pravé straně proti bambusu, i když spolujezdec bude muset vylézt ze sedadla řidiče. Pokud jsou všechna tato místa obsazena, v okruhu dalšího čtvrt kilometru jsou další odstavné plochy.

Prvním místem, kde mnoho návštěvníků chybuje, je nalezení správného výchozího bodu stezky, který je označen osamělým kovovým sloupkem vyrůstajícím z průrvy v drátěném plotě. Na druhé straně plotu bude stezka zpočátku úzká a bude se klikatit z kopce. Po dvou minutách chůze dojdete na křižovatku, kde odbočíte doleva a budete konfrontováni se strmým srázem z kopce. Tato oblast může být kluzká, proto si pomáhejte rukama proti uklouznutí nebo pádu. Jakmile budete pod kopcem, narazíte na přechod přes potok s dřevěným prknem nataženým přes propast. Jakmile se ocitnete na druhé straně potoka, budete pokračovat rovně skrz bambusový tunel, než se cesta stočí doleva a vy se opět napojíte na hlavní stezku. Dejte se doprava a pokračujte po stezce další dvě minuty, dokud nedojdete k hlavnímu přechodu přes potok.

Přechod přes potok je druhým místem (po začátku stezky), kde se většina návštěvníků otáčí. Protože stezka u potoka vede studenou cestou, může být matoucí, kam se odtud vydat. Když se podíváte na druhou stranu potoka, všimnete si na protějším břehu a mírně vlevo spadlého stromu. Sledujte kmen stromu až k jeho patě a zde si všimněte, kde je pokračování stezky na druhé straně potoka. Na toto místo se zaměřte při přechodu potoka. Jakmile se dostanete na druhou stranu, bude stezka při postupu proti proudu souběžná s vodou. V tomto úseku se nachází jeden z nejhustších bambusů na celé stezce, a i když je slunce vysoko na obloze, hustý háj může téměř zakrýt slunce. Po několika minutách na této bambusové stezce narazíte na mýtinu směrem doleva. Po několika dalších minutách narazíte na druhou mýtinu. Až dojdete na třetí mýtinu po levé straně, měli byste zaslechnout zurčení vodopádu. Zde odbočte doleva a znovu přejděte potok; tím se dostanete k prvnímu vodopádu, kde je malá tůňka.

Mnoho návštěvníků dojde až sem a rozhodne se, že to stačí, protože za tímto bodem se stezka stává exponenciálně náročnější a zrádnější. Pokud byste však chtěli pokračovat, sledujte okraj tůňky na vzdálenější straně koryta potoka a všimnete si tenkého lana visícího nad kluzkou skalní stěnou. V tomto místě stezka pokračuje; pomocí lana se prosmýkněte po kluzkém skalním povrchu a napojte se zpět na stezku. Jakmile úspěšně překonáte tuto překážku, stezka se srovná a projde dalším bambusem, než dorazíte k další tůni, která je větší a méně frekventovaná než ta první. Zujte si boty a vklouzněte do vody.