Review: Apple Magic Trackpad 2 overtreft elk ander aanwijsapparaat op elk OS

Als je mijn artikelen de afgelopen twaalf jaar in het Engels hebt gelezen (of decennia als je ook Castiliaans leest), weet je dat ik voor kwaliteit ben, open bruikbaarheid (worldcams), duidelijke nomenclatuur (niet-integer framerates ondersteund en correct uitgedrukt), goede UI, correcte 48 kHz audio sampling, ergonomie en gezondheid. Je weet al dat ik hou van hoge kwaliteit matte schermen, juiste terminologie in menu’s en dat ik al tientallen jaren met succes de unieke voordelen van fysieke Spaanse ISO-toetsenborden wereldwijd heb geëvangeliseerd, zelfs voor gebruikers die alleen in het Engels of andere niet-Spaanse taal/talen typen waarvan er nu zes officiële zijn (onofficiële niet meegerekend). Op sommige van deze belangrijke gebieden is Apple soms slecht geweest, maar op andere gebieden heeft Apple uitgeblonken zonder de nodige eer. Ik heb Apple al eerder geprezen omdat het de enige mainstream computerfabrikant is die al zijn Spaanse ISO-toetsenborden openlijk te koop aanbiedt, zelfs in de Verenigde Staten (het tweede Castiliaans sprekende land op onze planeet), zowel de externe toetsenborden als de ingebouwde toetsenborden die verkrijgbaar zijn in op bestelling gebouwde Macbook-laptops. Een ander gebied waarop Apple niet genoeg krediet krijgt, is met zijn verbazingwekkende maar ondergeprezen Magic Trackpad 2. In dit artikel zal ik niet alleen de ongeëvenaarde soepele werking van de Magic Trackpad 2 prijzen, maar ook mythes over de connectiviteit en de compatibiliteit met meerdere platforms uit de wereld helpen, en dat alles op een zeer positieve manier.

Mijn reis van muis… naar trackball… naar trackpad

De eerste computer die mijn familie kreeg toen ik nog studeerde, was de originele 128k Macintosh.

Dit prehistorische beest werd geleverd met een bedrade muis met één knop, die werd aangesloten op de inmiddels ter ziele gegane ADB (Apple Desktop Bus), een eigen seriële periferiebus waarmee apparaten met een lage snelheid met computers werden verbonden.

Van daaruit stapte ik over op een Logitech-trackball (zie hierboven, de enige vormfactor van een externe trackball die ik ooit prettig vond). Ik vond de sprong van muis naar trackball geweldig:

1. Om ruimte te besparen op het bureau.
  2. Om te voorkomen dat ik de muis moet oppakken en terugbrengen naar de uitgangspositie om verder te navigeren.
  3. Het is ergonomischer volgens velen.

Maar toen veranderden gebaren op trackpads alles, zowel voor algemeen computergebruik als bij het bewerken van audio en video. Dit is de eerste categorie:

Hieronder staan er enkele die werken in FCP X en andere editors:

Hierboven bespreekt Josh Petok meer gebaren die kunnen worden toegevoegd voor DaVinci Resolve met behulp van een shareware-app genaamd BetterTouchTool.

Belangrijkste verschillen tussen het originele Magic Trackpad (1) en het huidige Magic Trackpad 2

Het originele Magic Trackpad (1) is niet meer verkrijgbaar bij Apple, maar er zijn tweedehands exemplaren verkrijgbaar via online bronnen zoals eBay.

Het originele Magic Trackpad (1) is alleen draadloos (Bluetooth) en werkt alleen op interne AA-batterijen, die wegwerpbaar of oplaadbaar kunnen zijn. Het originele Magic Trackpad (1) heeft een fysiek klikmechanisme in zich, wat betekent dat het zonder driver op vrijwel elk platform werkt. De grootste ergernis van het origineel (dat ik vele jaren heb gebruikt tot ik onlangs de Magic Trackpad 2 kocht) is dat je vaak batterijen moet verwisselen.

Het huidige Magic Trackpad 2 is daarentegen groter, kan bedraad (Lightning<>USB) of draadloos (Bluetooth) werken. Het heeft één interne batterij die officieel niet door de gebruiker kan worden vervangen. Hoewel mijn vrienden die de Magic Trackpad 2 bezitten hem altijd draadloos gebruiken, is de bedrade verbinding het betrouwbaarst, dus gebruik ik hem ook zo. Apple zegt dat de interne batterij ongeveer een maand meegaat voordat hij moet worden opgeladen. Degenen die hun blootstelling aan EMV tot een minimum willen beperken, zullen misschien ook de voorkeur geven aan de bedrade verbinding. Het lijkt alsof het Magic Trackpad 2 een fysiek klikmechanisme heeft (vergelijkbaar met het origineel), maar dat is niet het geval. In plaats daarvan heeft het Magic Trackpad 2 haptische feedback via de ingebouwde Taptic Engine van Apple.

Haptische feedback

Per Gabriel Robles-De-La-Torre. International Society for Haptics: Haptische technologie, een geanimeerde uitleg , haptische technologie (ook wel kinesthetische communicatie of 3D-aanraking genoemd) verwijst naar elke technologie die een ervaring van aanraking kan creëren door krachten, trillingen of bewegingen op de gebruiker toe te passen. Daarom voelt het alsof het Magic Trackpad 2 een fysieke klik heeft. Je voelt echter helemaal niets als je probeert te klikken wanneer je volledig bent losgekoppeld… of aangesloten op een computerplatform waarop geen stuurprogramma’s voor het Magic Trackpad 2 zijn geïnstalleerd. In het geval van macOS is er ingebouwde ondersteuning sinds versie 10.11 (El Capitán, waarin Apple helaas verzuimde het accentteken op te nemen) en tot en met het huidige Catalina 10.15.x. Vermoedelijk zal dit zo blijven met de opvolger van Catalina (10.16), die op 22 juni 2020 tijdens WWDC moet worden aangekondigd. Verderop in dit artikel zal ik ingaan op de beschikbare driver-ondersteuning voor de Magic Trackpad 2 in ChromeOS (Chromebook), iOS/iPadOS, Linux en Windows 10 LTSC.

Force Touch-technologie

De Magic Trackpad 2 bevat ook Force Touch-technologie, waarmee via druksensoren verschillende niveaus van uitgeoefende kracht kunnen worden onderscheiden. Apple onthulde zijn Force Touch-technologie voor het eerst tijdens de introductie van de eerste Apple Watch in 2014, vijftien maanden voor de lancering van de Magic Trackpad 2 in 2015.

Magic Trackpad 2 met ChromeOS (Chromebook) en Linux

Het zal je misschien verbazen, maar vandaag is er directe ondersteuning voor de Magic Trackpad 2 in ChromeOS, omdat Google gelukkig patches heeft bijgedragen aan de Linux-kernel voor Magic Trackpad 2-ondersteuning die is opgenomen in versie 4.20 die in 2018 is uitgebracht. Mijn vriend George Par gebruikt al vele maanden een Magic Trackpad 2 met zijn Chromebook,

hetzelfde model dat ik in 2018 heb beoordeeld (hierboven afgebeeld). Dat model is gelukkig voorzien van een IPS-mat scherm.

Hierboven demonstreert Robby Payne van Chrome unboxed hoe goed het Magic Trackpad werkt met ChromeOS.

Magic Trackpad 2 met iOS/iPadOS

Zoals ik eerder heb behandeld, is volledige ondersteuning voor trackpads aangekomen bij iOS/iPadOS versie 13.4. Dit verving de lukrake trackpad-ondersteuning die arriveerde onder toegankelijkheidsinstellingen met de eerste versie van iOS 13 en iPadOS in 2019.

Magic Trackpad 2 met Windows 10 (LTSC)

Er zijn veel verschillende manieren om het te bereiken. Hier is mijn favoriete tot nu toe:

Hierboven, J Tech Workshop demonstreert de methode met behulp van Windows Precision Drivers. Hier is de link om de gratis driver te downloaden die hij in de video noemt. Ik geef er eigenlijk de voorkeur aan om de Magic Trackpad 2 bedraad aan te sluiten (in tegenstelling tot draadloos), dus ik ben blij met deze methode. De video vergelijkt ook de gebaren met deze methode op Windows versus de native macOS-bewegingen.

Ik volgde dit met mijn Windows 10 LTSC en het werkte perfect zoals beschreven. Hoewel ik voornamelijk met macOS werk, word ik me steeds meer bewust van de mogelijkheden die er zijn met Windows 10 LTSC.

Zoals ik eerder heb behandeld, geef ik de voorkeur aan Windows 10 LTSC boven Windows 10 Pro of Windows 10 Home, omdat Windows 10 LTSC wordt geleverd met ongeveer 5 GB minder bloatware in vergelijking met Pro. Zie mijn artikel Windows 10 LTSC: beter voor productie & geestelijke gezondheid dan Home of Pro (hierboven afgebeeld) voor meer informatie.

Still image credits voor dit artikel

De afbeelding van de 128k Macintosh is met dank aan Fresh On The Net, Some Rights Reserved. De afbeeldingen van de gebaren zijn met dank aan Apple.

Conclusies

Zoals ik in de titel al aangaf, overtreft het Apple Magic Trackpad 2 elk ander aanwijsapparaat op welk OS dan ook. Dat geldt voor je Chromebook, iOS/iPadOS, Linux, Windows 10 LTSC-computer en iPad (Pro), maar ook voor macOS. Mijn ervaring is dat het Magic Trackpad 2 tijdens het werken een verlengstuk van mijn hersenen wordt. Ik geef de voorkeur aan het Magic Trackpad 2 boven een aanraakinterface. Sommige dingen zijn de prijs waard, zelfs als accessoire voor een goedkope Chromebook, zoals mijn vriend George heeft ontdekt. De Magic Pro 2 is rechtstreeks bij Apple verkrijgbaar in twee verschillende kleuren: Space Grey (bijna zwart) voor US$149 of Silver voor US$149.

(Her-)Schrijf je in voor komende artikelen, recensies, radioprogramma’s, boeken en seminars/webinars</h2>

Stand by voor komende artikelen, recensies, boeken en cursussen. Meld u aan voor mijn gratis mailinglijst door hier te klikken. Als u zich eerder op mijn bulletins hebt geabonneerd en deze niet meer ontvangt, moet u zich opnieuw abonneren in verband met de nieuwe naleving van de GDPR. De meeste van mijn huidige boeken staan op <a href=”http://books.allantepper.com” rel=”noopener”>books.AllanTepper.com</a>, en mijn persoonlijke website is AllanTepper.com. Bezoek ook radio.AllanTepper.com.

Si deseas suscribirte (or volver a suscribirte) a mi lista en castellano, visita aquí. Si preferes, puedes suscribirte a ambas listas (castellano e inglés).

FTC disclosure

Allan Tépper heeft de Magic Trackpad 2 met eigen middelen aangeschaft voor zijn eigen werk en voor deze review. Geen enkele fabrikant betaalt Allan Tépper of TecnoTur LLC specifiek voor het schrijven van dit artikel of de genoemde boeken. Sommige van de andere hierboven genoemde fabrikanten hebben Tépper en/of TecnoTur LLC gecontracteerd voor het uitvoeren van advies en/of vertalingen/localisaties/transcreaties, waaronder Apple vele jaren geleden. Veel van de hierboven genoemde fabrikanten hebben Allan Tépper review units gestuurd, waaronder HP en Logitech, maar niet Apple. Tot nu toe is/zijn geen van de hierboven genoemde fabrikanten sponsor van de TecnoTur , BeyondPodcasting CapicúaFM of TuRadioGlobal programma’s, hoewel ze welkom zijn om dit te doen, en sommige zijn, kunnen zijn (of zijn geweest) sponsors van ProVideo Coalition magazine. Sommige links naar derde partijen in dit artikel en/of op deze webpagina kunnen indirect ten goede komen aan TecnoTur LLC via affiliate programma’s. Allan Tépper’s meningen zijn de zijne. Allan Tépper is niet aansprakelijk voor misbruik of verkeerd begrip van informatie die hij deelt.

Copyright en gebruik van dit artikel

De artikelen in het TecnoTur kanaal in ProVideo Coalition magazine zijn copyright Allan Tépper/TecnoTur LLC, behalve waar anders toegeschreven. Ongeoorloofd gebruik is verboden zonder voorafgaande toestemming, met uitzondering van korte citaten die teruglinken naar deze pagina, die worden aangemoedigd!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.