Cestování po Bali:

Rýžové terasy Tegalalang v Ubudu a chrám Gunung Kawi (označovaný také jako Pura Gunung Kawi) jsou jedny z nejdůležitějších míst na Bali.

Den po naší procházce po hřebenech Bali jsme se celý den věnovali hlavně masážím. Jako vážně – jednu ráno a jednu večer a mezi tím spoustu času stráveného v chládku u bazénu!“

Tento výlet na Bali byl výletem výhradně za zábavou, takže naším největším cílem bylo odjet z ostrova naprosto uvolnění. Proto jsme se všichni rozhodli střídat dny naprostého lenošení (jako ten den) s dny strávenými poznáváním ostrova.

Po vynikající domácí snídani ve vile nás vyzvedl řidič a zamířili jsme rovnou k naší první památce – rýžovým terasám Tegalalang v Ubudu.

Když jsme dorazili na místo, šli jsme zaplatit vstupenky, i když zpětně netuším proč – vstupenky nikdo nekontroloval a od stánku s lístky se k rýžovým terasám chodí pěkný kus cesty. Na druhou stranu, lístky byly opravdu levné (doslova za pár haléřů), takže jsme nad tím ani moc nepřemýšleli.

Při poslední návštěvě rýžových teras Tegalalang bylo sucho na kost! Sklizeň byla ukončena, terasy byly holé a velmi hnědé. Vůbec to nebylo takové, jak jsme si to představovali. Tentokrát však byly svěží, zelené a naprosto dokonalé.

Procházka rýžovými terasami na vás prostě nemohla neudělat dojem. Jejich rozsah z vrcholu a dokonce i při sestupu do nich je docela působivý.

Mimochodem, až zde budete, budete pravděpodobně několikrát požádáni o příspěvek na údržbu rýžových teras Tegalalang. Netuším, nakolik jsou tyto stánky s dary „oficiální“ – jsou formulovány jako nepovinné, ale jsou v podstatě povinné.

Jakkoli mě první z nich iritoval (byl tam téměř hned, jakmile jste vstoupili, což mi přišlo tak hloupé vzhledem k tomu, že jsme si ho právě zaplatili), zaplatila jsem a u dalšího, který byl nedaleko, jsem to prostě ztratila a odmítla. Něco mi na tom připadalo jako podvod (asi nebyl), zejména to několikanásobné umístění v rychlém sledu po příchodu, takže jsem to prostě odmítl. Ukázalo se, že to dělalo i docela dost lidí! Každopádně pokud se vám to při návštěvě stane, chtěl jsem vás jen trochu upozornit. 🙂

Když navštívíte terasy, asi stojí za zmínku, že tu není moc stínu, takže si s sebou vezměte deštník, pokud k tomu máte sklony, rozhodně použijte hodně opalovacího krému a vezměte si s sebou alespoň malou láhev vody (pokud máte opravdu žízeň, můžete si ji koupit ve stáncích přes cestu, až tu skončíte).

Anyhooo, uneseni tím, jak zářivě zelené byly rýžové terasy ve srovnání s naší poslední návštěvou, jsme se docela vydali prozkoumat všechna možná zákoutí!

Teprve když nás opravdu přepadla žízeň, rozhodli jsme se to zabalit a vydat se zpět hledat vodu a našeho řidiče.

Zpět v autě (a neuvěřitelně vděční za chladivou klimatizaci, která nás chladila) náš řidič navrhl zastávku na kávu – se kterou jsem neochotně souhlasil, protože jsem prostě ještě nebyl připraven rozloučit se s klimatizací! 😀 (Pro zajímavost – zanedlouho jsem si na horko a vlhkost na Bali velmi zvykla – jen první pořádný den venku je pro mě vždycky znatelnější boj).

Kávová plantáž, na kterou jsme se vydali, se nacházela kousek od rýžových teras Tegalalang, takže během pár minut jsme byli na místě – vzali nás na velmi rychlou prohlídku plantáže…

…než vyzkoušíte mnoho různých druhů zdejších káv (chutě jsou tak rozmanité – určitě najdete několik, které vám budou chutnat, ať už máte rádi jakýkoli druh chutí).

Po skončení s kávami jsme se vydali k naší další zastávce – chrámu Gunung Kawi.

Tato návštěva chrámu Gunung Kawi byla vlastně mou první návštěvou (při jiné návštěvě se tak nestalo), takže jsem byla pochopitelně nadšená! Až těsně před příjezdem jsem nevěděla, že k hlavním chrámům musíte sejít několik schodů – což znamená jen to, že budete muset několik schodů sejít zpět.

Mimochodem, ať jste muž nebo žena – při návštěvě chrámů potřebujete sarongy. Jsou zahrnuty v ceně vstupného, takže si je vlastně nemusíte brát s sebou (pokud nemáte silné námitky proti sdílení sarongů s cizími lidmi).

Složitá starobylá řezba na stěnách chrámu, prostředí džungle a blízký potok byly vším, v co jsem doufal a co jsem si představoval, že chrám bude vypadat.

Sluníčko se také občas tak trochu schovalo za mraky, takže nás teplo trochu pustilo (i když vlhkost se rozhodně držela).

Procházíme areálem chrámu Gunung Kawi, žasneme nad jeho krásou a historií, v jednom rohu chrámu nás překvapí poměrně obrovský pavouk a následně se strašně smějeme vyděšenému křiku chlapíka, který právě zjistil, jak blízko je zmíněnému pavoukovi.

Abychom si chrám a jeho prostředí opravdu představili, rozhodně stojí za to vyjít po schodech za chrám, odkud si ho můžete prohlédnout celý obklopený stromy a svěžími rýžovými terasami.

Myslím, že nakonec, to byla vlhkost, která nás přiměla to tady zabalit (no, a taky známé kručení z návalů hladu), a tak jsme, důkladně ohromeni chrámem Gunung Kawi, začali stoupat zpátky nahoru, kolem rýžových teras a stánků se suvenýry a docela lákavou kokosovou vodou.

Další asi hodinu jsme pak strávili ochlazováním se u jídla a pití a super nedočkavostí prozkoumat ještě více Bali po obědě a během nadcházejícího týdne…

Existuje důvod, proč lidé rádi navštěvují a vracejí se na Bali, a rýžové terasy Tegalalang a chrám Gunung Kawi k němu rozhodně patří!

Pokud se chystáte v nejbližší době navštívit Bali, určitě si přečtěte následující příspěvky, které vám pomohou naplánovat si pobyt na Bali!

17 nejlepších aktivit na Bali – váš kompletní průvodce

11 nejlepších chrámů na Bali, které můžete navštívit

Rychlý průvodce po Bali: 15 důležitých věcí, které byste měli vědět před návštěvou Bali

11 nejlepších míst na Bali, která můžete navštívit

Nejnověji na Instagramu (@HandLuggageOnly)

Viděli jste naše nejnovější video na YouTube?

Klikněte zde a přihlaste se k odběru našeho kanálu YouTube