My Brilliant Friend recenzie – scufundați-vă într-o felie din acest deliciu napoletan

My Brilliant Friend (Sky Atlantic) nu a avut niciodată momentul de răsunet pe care îl merita un serial de calitatea sa. Poate că această a doua serie îi va aduce o audiență pe măsura aclamațiilor. Frumoasa și grațioasa adaptare a romanelor napolitane ale Elenei Ferrante trece la cartea a doua, Povestea unui nume nou, și se reia în seara nunții Lilei cu infamul Stefano, exact acolo unde s-a oprit primul sezon.

Sezonul său de debut a reușit să ia elemente care de obicei sunt semnele, dacă nu ale unui eșec, atunci ale unui fleac – riscul de a adapta romane îndrăgite, copii actori, o voce din off care povestește, încercarea de a face ca scrisul să pară interesant pe ecran – și le-a făcut pe toate să cânte. Nu dă niciun semn de slăbiciune pe măsură ce intră în anii ’50.

Pentru Lila, căsătoria este o rădăcină directă pentru a ieși din sărăcie, dar soțul ei a trădat-o chiar înainte de a pleca în luna de miere, iar călătoria lor pe coasta Amalfi este departe de a fi sărbătoarea care ar trebui să fie. Ea coboară, rapid și inevitabil, într-o violență șocantă și înfiorătoare. Când Lila se întoarce acasă, descoperă că poate că a scăpat de vechiul ei cartier sărăcăcios și s-a mutat într-unul mai frumos, dar piedicile sunt aceleași ca și pentru majoritatea soțiilor din epoca și mediul ei. Ea are pur și simplu camere mai mari și mai multe bibelouri. Să o vezi pe Lila blocată într-un no man’s land domestic, cu spiritul ei secătuit, este sfâșietor.

Pregătită să lupte … Prietenul meu strălucit. Fotografie: HBO

Prietena ei strălucită, Lenù, între timp, își continuă propria cale, mai lentă, de evadare, urmând educația care i-a fost refuzată Lilei. Când Lenù începe să se îndoiască de capacitatea ei de a-și duce școala până la capăt, din cauza unei crize de încredere și a distragerii atenției din cauza încurcăturilor romantice, se simte ca o dublă trădare, pentru că ea învață pentru ele două. Cu toate acestea, Lenù este simpatică, iar alegerile ei sunt de înțeles. Încearcă să se forțeze să țină la Antonio, băiatul localnic care vrea să se căsătorească cu ea, ca modalitate de a se lega de vechiul ei cartier. Dar el este incapabil să aibă încredere în ea, sau mai degrabă, nesiguranța lui îl face să se simtă neliniștit, pentru că ea este educată, iar el nu. Ea vrea să îl iubească pentru că el este sigur, spre deosebire de înaltul și distantul Nino, care poartă ochelari, își tipărește propria revistă și vorbește despre drepturile muncitorilor.

Cele două fete s-au îndepărtat până la sfârșitul primului sezon, divizate de resentimente inevitabile și circumstanțe diferite, dar iată-le din nou împreună, încercând să afle cum poate fiecare dintre ele să-și croiască un drum în viața lor de tinere femei.

My Brilliant Friend (Prietena mea genială) este excelentă în ceea ce privește natura complicată a prieteniilor feminine și modul în care acestea se pot transforma în competiție și admirație, în special atunci când terenul de joc nu este egal și nu va fi niciodată. Ca adolescente inteligente într-o societate care nu prea are nevoie de ele, șansele sunt aproape întotdeauna împotriva lor. Ele sunt dornice de experiență, dar, la 16 ani, Lila are un soț violent care o repugnă. Există o secvență în care Stefano mănâncă creveți și înghite vin, care subliniază grotescul său și care mi-a amintit de Tony Soprano în momentele sale cele mai gurmande. În rochii de adult care îi îneacă silueta, ea pare cu 20 de ani mai bătrână decât este, plimbându-se prin showroom-ul ei de casă. Protagoniștii, Gaia Girace și Margherita Mazzucco, sunt amândouă remarcabile, nu în ultimul rând pentru că par să aibă aceeași vârstă cu personajele lor și au multă greutate de purtat.

Criza de încredere … Prietenul meu strălucit. Fotografie: HBO

Când Stefano o aduce pe Lila înapoi din luna lor de miere, ea este forțată să se așeze la masă cu familia ei, cu fața neagră și albastră. Stă acolo ca și cum i-ar provoca să o întrebe. Cu toții ignoră stângaci vânătăile până când, în cele din urmă, un prieten intră și este suficient de șocat încât să menționeze fără să stea pe gânduri. Ea le spune că a căzut pe stânci, iar ușurarea teribilă este palpabilă: ei știu că minte, dar astfel nu vor trebui să se confrunte cu asta. Mai târziu, când îi povestește lui Lenù ce s-a întâmplat, o lacrimă se scurge încet pe fața prietenei sale. Dar empatia pare să o reînvie pe Lila și să reaprindă ceva din ceea ce i-a fost luat. La sfârșitul episodului de deschidere, ea pare pregătită să lupte din nou.

Majoritatea marilor emisiuni de televiziune sunt superbe acum, datorită unei combinații de progrese tehnice, a oalei de bani aparent fără fund și a faptului că, din moment ce televiziunea este acum considerată cinematografică, dominată de vedete de la Hollywood, trebuie neapărat să arate ca la carte. Dar chiar și după aceste standarde, My Brilliant Friend (Prietenul meu strălucitor) este un spectacol excepțional de superb.

Și-o ia pe îndelete atunci când trebuie și trece rapid prin părțile în care nu trebuie să zăbovească. (Sunt ambivalent doar în ceea ce privește reprezentarea unui viol, care face parte din poveste, dar scena durează prea mult și pare inutil de crudă în detaliile sale). My Brilliant Friend este o televiziune absorbantă, captivantă, care cere să te scufunzi complet în ea, închizând orice distragere a atenției.

{{#ticker}}

{{{topLeft}}

{{bottomLeft}}